Race Report – GP van Spanje 2024

23 juni 2024

Race Report – de GP van Spanje

Op een zonovergoten Circuit de Barcelona-Catalunya werd deze zondag een race verreden die veel spannender was dan je zou vermoeden, als je alleen de startopstelling en de einduitslag bekijkt. Want hoewel de top 6 na 66 bandenverslindende ronden op papier maar één positiewisseling kende, werd er vanaf de start al meteen stuivertje gewisseld. Wat zich ontspon was een vermakelijke race, waarin Max Verstappen niet de snelste man in de snelste auto was, maar zich wel weer Koning van Spanje mag noemen.

Red Bull niet meer de snelste

Het grote vraagteken dat boven de Spaanse Grand Prix hing was: “Keert de vorm bij Red Bull terug op een ‘regulier’ circuit, waar geen kerbs getrotseerd moeten worden?” En het antwoord was een duidelijk ja…aan één kant van de garage. En zelfs dat zou niet genoeg blijken om de pole op zaterdag te pakken. Verstappen had in alle vrije trainingen gekwakkeld en gezocht naar de juiste balans, maar op het moment suprême stond hij er. Veel makkelijker leek de pace het hele weekend al te komen voor McLaren en zelfs voor het in Montmélo altijd goed presterende Mercedes. In het laatste deel van de kwalificatie toverde Lando Norris een magische ronde uit de Papaya bolide, om 0.02s sneller te zijn dan Verstappen. Daarachter versloeg Hamilton Russell met 0.002s om P3 te pakken, op een kleine 3 tienden van de kop. De rij daarachter zou gereserveerd zijn voor Leclerc en Sainz. Het gat tussen P3 en P6 was maar 0.035s!

Ontbrekend in die top 6 waren Perez (P8) en Piastri (P10). Laatstgenoemde kreeg geen run op het bord door respectievelijk track limits en een bezoek aan de grindbak in run 1 en 2 van Q3. Pérez liep weer een heel weekend achter de feiten aan. Gedoe met het vinden van de balans, uiteraard. Maar de Mexicaan kan daar moeilijker mee omgaan dan zijn teamgenoot en zat er steevast 0.6-0,8 seconden achter. En dat is in dit veld het verschil tussen meedoen om de pole en blij mogen zijn dat je Q3 überhaupt haalt. Omdat de Mexicaan ook nog 3 plekken gridstraf had staan was zijn P8 uiteindelijk een P11 en werd de vierde startrij geheel en al aan Alpine gelaten.

Flavio’s back, boys!

Bij de Franse renstal moeten ze in de jacht op punten en eerherstel gedacht hebben: we gaan full gangsta mode! Dit weekend brachten ze het nieuws dat de man die Crashgate veroorzaakte (samen met Max’ zwager en Pat Symonds) bij hun speciaal adviseur ging worden. Flavio…ik moet altijd gniffelend denken aan Flavor Flav’, de wat doorgedraaide rapper van Ice T’s band Public Enemy (ook toepasselijk). Of we nu al mogen spreken van een Flavio-effect is erg discutabel, maar feit is dat de heren Ocon en Gasly gebroederlijk naast elkaar startten en ook nog eens in de race de boel heel hielden en in de punten finishten (P9 en P10). Daardoor deed Alpine een haasje over op Haas en staan zij zevende in het kampioenschap bij de constructeurs.  

Opvallend afwezig in alle sessies was het team dat een volledige B-spec auto presenteerde op vrijdag: VCARB. De updates lijken ofwel nog onbegrepen, ofwel weinig effectief, want Tsunoda en Ricciardo kwamen Q1 niet uit. In de race was een P15 het hoogst haalbare. Weg ‘top 5 challenger’ status. Net als Aston Martin overigens…want die lijken evenmin te begrijpen dat de bedoeling is om de auto van race tot race sneller te maken. Alonso begon zijn thuisrace nog op P10, maar zag in de race vrij kansloos Pérez en Hulkenberg langs zij komen. 

Max vs de Britten

Vooraan was de race een traktatie van start tot finish. Let even op Pirelli en FIA: bij tweestoppers is dat nagenoeg altijd het geval! In dit geval werd de spanning extra geholpen door een matige start van Norris, die meteen onder druk kwam van Verstappen. Die werd gedwongen tot een beetje rally-rijden over het gras, maar kon de binnenkant van bocht 1 wel aanvallen. Langs de buitenkant kwam echter een vanaf P4 gestartte George Russell die de tow van 600m benutte om de twee vechtende honden hun been, nou ja P1, af te pakken. Max hield P2 en Norris moest genoegen nemen met P3. Omdat schone lucht essentieel zou zijn voor bandenmanagement vertelde GP Max dat hij waarschijnlijk één kans zou krijgen bij het ingaan van ronde 2 en daar slim mee om moest gaan. En zo geschiedde. 

Doordat Norris tot aan de eerste stop van Russell vast bleef zitten achter hem, kon Verstappen een gaatje opbouwen. Dat zou belangrijk blijken, omdat het McLaren aanzette tot een strategische koerswijziging, waarbij de stint met 6 ronden verlengd werd ten opzichte van Verstappen. Dat betekende een flinke kluif om daarna terug langs Hamilton en Russell te komen, die overigens elkaar redelijk fel bestreden en ook de Ferrari’s nog tegenkwamen. Toen de laatste stint werd aangevangen had Norris een goede 8 seconden achterstand op Verstappen en 3 ronden versere softs. Dat gat slonk gestaag naar iets meer dan 2 seconden, maar zo gevaarlijk als in Imola werd het nooit. 

Toch lijkt het allemaal spannend genoeg vooraan om na dit weekend definitief te zeggen dat meneer Pringle van de Siverstone GP zijn hand echt in eigen boezem moet steken als hij zijn kaartjes niet verkocht krijgt. Vrijdag was daar wat ophef over geweest, omdat de beste man het aan de dominantie van Red Bull en Verstappen weet dat zijn GP nog niet was uitverkocht. Met 3 om podiumplekken en winst knokkende Britten mag het Verenigd Koninkrijk zich met recht de koning te rijk voelen. Maar omdat de meeste Britse motorsportfans niet zo rijk zijn, kunnen zij de woekertarieven van 600-900 pond voor een tribunekaart of ruim 400 pond voor de goedkoopste (en flink ingeperkte!) staanplaatsen allicht niet betalen. Na Grand Prix’ als Las Vegas en Miami komt Silverstone gewoon al snel als duurste uit de bus… 

Maar nu eerst…Oostenrijk

Het gesprek gaat natuurlijk wel wat te vroeg over Silverstone, want dat is pas de laatste race in deze triple header. Eerst komt het feestje in Steiermarken, op het circuit van Red Bull in Spielberg am Knittelfeld. De kans dat dat ook een Verstappen-feestje wordt is de afgelopen tijd behoorlijk geslonken. Dat komt niet alleen omdat McLaren de snellere auto lijkt te hebben, maar ook omdat het een Sprint-weekend betreft. De set-up moet dus in 1 keer goed zijn en dat is de laatste tijd niet het sterkste punt van het team uit Milton Keynes. Door wijzigingen aan de circuit lay-out zouden track limit problemen tot het verleden moeten behoren. Vorig jaar kostten die Pérez de kwalificatie en vormden ze in de race een farce omdat de stewards het aantal overtredingen niet meer bij konden houden.

Ten opzichte van het begin van het jaar lijkt het nu McLaren het te kloppen team, kan Max het gevecht aan waar Checo helaas niet meer kan dan achteraan sluiten achter de Mercedessen en Ferrari’s. Daarachter lijkt Alpine het team in opkomst, terwijl Aston Martin en VCARB het kwijt zijn en Haas probeert hen ook in de stand bij de teams voor te blijven. Daarvoor is het handig als Magnussen ophoudt straffen op te lopen, wat dit weekend weer niet lukte…waardoor een weekend langs de kant nog steeds dreigt voor de Deen. Maar goed …Hij mag gelukkig wel afreizen naar de Red Bull Ring, net als ondergetekende en een klein legertje in Oranje uitgedostte landgenoten. Maar wie weet: het kon zomaar een Papaya-party, in plaats van Oranje-boven weekend worden. 

Comments are closed.